وبلاگ اطلاع رساني كارشناسي آموزش ابتدايي ناحيه 4 اصفهان

ويژگي‌ها و قابليت‌هاي مورد انتظار از معلمان مدارس ابتدايي

(دکترغلامعلي افروز)

اهميت  دوره دبستان

سنين دبستاني از بسياري جهات ، مهم‌ترين و حساس‌ترين دوره از ادوار رشد و تكوين شخصيت انسان است. در اين دوره از رشد كه حد فاصل آشفتگي دورة پيش‌دبستان و التهاب دورة نوجواني قرار دارد ، كودكان عموماً از آرامش نسبي برخوردار هستند . ناميدن اين دوره از رشد ، تحت عنوان « سنين دبستان» تاكيدي است بر قابليت‌هاي ذهني ، اكتساب مهارت‌هاي اجتماعي ، تمرين مسؤوليت‌پذيري فردي و گروهي ، پذيرش معيارها و ارزش‌هاي فرهنگي ، توجه عميق به رفتار الگوهاي بزرگسال و همانند‌سازي پايدار .

دبستان اولين تجربة اجتماعي كودكان به شكل رسمي است كه پس از خانواده ، بيشترين نقش را در فرايند شكل‌گيري شخصيت آنان در ابعاد گوناگون برعهده دارد . هم‌چنين پايه‌هاي اصلي تفكر علمي و خلاقيت ذهني كه با پرورش حس كنجكاوي و كاوشگري دركودكان نهاده مي‌شود ، در سال‌هاي ارزشمند دبستان تقويت مي‌گردد و به صورت كشف و نوآوري در دوران نوجواني و جواني تبلور و عينيت مي‌يابد .

امروزه ، كاهش بي‌سوادي و كم‌سوادي ، افزوني دانش عمومي و ارتقا دانش پايه در جوامع مختلف و گستردگي علوم و فنون نوين و رونق گرفتن شكبه‌هاي ارتباطي و ماهواره‌اي ، سرگرمي‌ها و يادگيري‌هاي الكترونيكي ، تبادلات گسترده فرهنگي ، مسأله انتخاب معلمان واجدشرايط و رزوآمد براي تربيت نسل جديد و بالاخص حضور در كلاس‌هاي درس بچه‌هاي دبستاني از حساسيت بيشتري برخوردار است .

كارگزاران بسياري از كشورها به ويژه در آمريكا و اروپا از يك سو با عنايت به ضعف و تزلزل فزاينده در نظام خانواده و سست شدن ارزش‌هاي اخلاقي و گسستن پيوندهاي عاطفي در خانواده‌ها و از سوي ديگر با مشاهده لجام گسيختگي‌هاي فرهنگي ، كژروي‌هاي رفتاري و آسيب‌پذيري‌هاي اجتماعي درصد قابل توجهي از اقشار مختلف به ويژه نوجوانان و جوانان در سطح جامعه ، در تدوين اصول و استراتژي پيشگيري از لجام گسيختگي‌هاي فردي و اجتماعي ، مدارس را اصلي‌ترين محور و وجود معلمان با ويژگي‌ها و قابليت‌هاي برتر را مهم‌ترين عامل مي‌دانند .

از همين رو در سال‌هاي اخير در بسياري از كشورها از جمله آمريكا و انگلستان ، فرانسه و ژاپن براي انتخاب معلمان مدارس به ويژه آمادگي و دبستان شرايط و قابليت‌هاي بيشتري را قائل شده‌اند . به عبارت ديگر در اين كشورها قابليت‌هاي مورد انتظار از معلمان در زمينه‌هاي مختلف شناختي و اجتماعي بيشتر شده و امتيازات احراز شغل مقدس معلمي نيز فزوني يافته است .

اهداف دوره دبستان

 برخي از اهداف اساسي ، محورهاي مهم و رسالت‌هاي خطير دورة دبستان ، مقطعي با بيشترين جمعيت دانش‌آموزي كشور ( بيش از هفت ميليون ) در ايجاد تحول بنيادين در جامعه عبارتند از:

الف ) پرورش توان تفكر علمي و خلاقيت ذهني در كودكان

ب ) تقويت و تحكيم زبان ملي

ج ) پيشگيري از ناهنجاري‌هاي اخلاقي و انحرافات رفتاري دورة نوجواني

د ) تقويت‌ مهارت‌هاي اجتماعي كودكان

هـ ) همانند‌سازي كودكان با الگوها

قابليت‌هاي مورد انتظار از معلمان دبستان

به طور كلي امروزه براي آن كه مدارس ابتدايي از صلاحبت لازم برخوردار گردند و معلمان ابتدايي بتوانند با پويايي و نشاط و شادابي و موفقيت به رسالت‌هاي خطير خود در ابعاد مختلف جامه عمل بپوشانند ، بايسته و شايسته آن است كه معيارها و استانداردهاي زير به عنوان حداقل قابليت‌هاي معلمي ابتدايي مورد توجه قرار گيرد .

الف ـ در حوزه شناختي

دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي در علوم تربيتي يا علوم پايه با معدل بالاي 17 . بديهي است دارندگان مدارك تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري با گذراندن دوره ويژه آموزشي براي اشتغال در دبستان‌ها اولويت خواهند داشت

 برخورداري از بهره هوشي بالاتر از متوسط ( بالاتر از 115 ) ، بهره‌مندي از قدرت تفكر واگرا و خلاقيت ذهني براساس آزمون‌هاي معتبر .

 گذراندن موفقيت‌آميز دوره‌هاي آموزشي زير :

 آشنايي با روان‌شناسي تحول .

 آشنايي با اصول روانشناسي ارتباط و روش‌هاي انتقال پيام .

 آشنايي با اصول روان‌شناسي تربيتي و كاربرد روان‌شناسي در آموزشگاه .

 آشنايي با علوم تربيتي و روش‌هاي نوين آموزشي .

 آشنايي با روان‌شناسي خلاقيت و روش‌هاي آموزشي خلاق .

آشنايي با فن‌آوري نوين آموزشي و نحوه استفاده مؤثر از دستگاه‌هاي صوتي و تصويري و كامپيوتر در برنامه‌هاي آموزشي .

 آشنايي با اصول و روش‌هاي تربيت اسلامي .

ب ـ در حوزه اجتماعي و ارتباطي 

 برخورداري از آراستگي ظاهر و جاذبه‌هاي مطلوب شخصيتي .

 بهره‌مندي از قدرت ارتباطي و مهارت‌هاي اجتماعي .

 بهره‌مندي از سلامت كلام و گويش روان و گيرا .

 برخورداري از قدرت رهبري و مديريت گروهي .

ج ـ حوزه عاطفي و رواني 

 برخورداري از سلامت روان و تعادل عاطفي .

 برخورداري از اعتماد به نفس كافي و احساس خودارزشمندي قوي .

 برخورداري از نگرش غني نسبت به تعليم ‌و‌تربيت و انگيزه قوي در تلاش و كار كردن با بچه‌ها .

برخورداري از شخصيتي با آميزه‌اي عطوفت و محبت و منطق و استواري .

د ـ حوزه اعتقادي و اخلاقي 

 بهره‌مندي از بينش ديني و شناخت و احساس متعادل مذهبي .

 تعهد و تقيد به ارزش‌هاي ديني و معيارهاي اخلاقي .

 متعهد بودن به جلوه‌هاي مطلوب اخلاقي همچون صبوري ، صداقت ، عدالت ، شجاعت و گذشت و استواري شخصيت .

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم بهمن 1387ساعت 12:14  توسط کارشناسی آموزش ابتدایی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
كارشناسي آموزش ابتدايي ناحيه 4 اصفهان
كارشناس مسؤول: خانم باباپور
كارشناسان:
آقايان کاردان و بهشتی
خانمها شفيعي و حاجي عبدالرحمن

پیوندهای روزانه
دبستان منتظري 1
دبستان معقولكار 1
دبستان صيرفيانپور
دبستان شهيد برجوئيان
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
تیر 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
مهر 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
آذر 1386
آبان 1386
آرشیو موضوعی
اطلاع رسانی
تعلیم و تربیت
روانشناسی
فناوری اطلاعات
عمومی
تجربه
شعر هاي كودكانه
دانستني ها
مناسبت ها
پیوندها
وزارت آموزش و پرورش
سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان
اداره آموزش و پرورش ناحيه چهار اصفهان
گروه خلاقیت، نوآوری و آموزش پیش دبستانی و ابتدایی سازمان آ پ استان اصفهان
مركز انجمن هاي علمي آموزشي معلمان استان اصفهان
متن كتاب‌هاي درسي دوره دبستان
دفتر انتشارات كمك آموزشي رشد
شبكه ملي مدارس ايران (شبكه رشد)
شبكه مدرسه
باشگاه رياضي شبكه مدرسه
مدرسه اينترنتي تبيان
پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران
مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
جستجوگر پايگاههاي شيعي
شبكه آموزش سيما
مقالات فارسي لينكستان
مقالات علمي ايران
شبكه فيزيك هوپا
تفريحات اينترنتي
وبلاگ آموزش ابتدايي (مدرسه)
وبلاگ قيل و قال مدرسه
وبلاگ گروه آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان
ترانه هاي كودكان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM